Har du lagt merke til at frukt og grønt er noe av det første du møter når du går inn i en KIWI-butikk? Eller at vi alltid har med frukt og grønt i reklamene våre? Det er ikke tilfeldig!
– For å friste kundene våre til å fylle handlekurven med sunne varer, passer vi alltid litt ekstra godt på akkurat denne delen av butikken. Frukt og grønt er den delen av butikken som lever, og der vi virkelig kan skille oss ut, mens mye annet i butikken ofte ser helt likt ut, sier Arvid Stærkebye, KIWIs kategorisjef for frukt og grønt.
Joda, grønt er tilfeldigvis KIWIs farge, og navnet vårt er til forveksling likt en kjent frukt. Men frukt og grønt har også vært vår viktigste varegruppe i over 20 år. Vi snakker ofte om «Sunnhet til folket», og det å tilby kundene våre fersk, fristende og spennende frukt og grønnsaker er et av bidragene våre til en bedre folkehelse.
Les også: Dette er KIWIs 20 år med sunnhetshistorie
– Vi legger mye innsats i å inspirere til å ta sunne valg hver gang kundene våre er innom oss i KIWI, forteller Stærkebye.
Slik jobber vi for å gjøre vår viktigste varegruppe best mulig:
Plassering i butikk
Frukt og grønt er plassert helt først i butikken og er dermed det første du som kunde blir møtt med. Vi vet at handlelysten er størst helt i starten, og da skal sunne varer være det første du ser, og forhåpentligvis det du plukker med deg mest av.
Dette har blitt ganske vanlig hos de fleste dagligvarekjeder nå, men det har ikke alltid vært slik. Vi merket et skikkelig oppsving i salget av frukt og grønt da vi endret for rundt ti år siden.
KIWI PLUSS
Alle KIWI PLUSS-kunder får 15 prosent Trumf-bonus på all frukt og grønt, 17 prosent når det er Trippel-Trumf.
Sju år etter lansering har vi over to millioner KIWI PLUSS-kunder, og de har i snitt 27 prosent mer frukt og grønt i sine handlekurver!
Annonsering
Vi fremmer som hovedregel alltid frukt og grønt i annonseringen vår. Det skal alltid være med som en del av kundeaviser, det er synlig i TV-reklamer og på nettsidene våre. Vi tror dette bidrar til at kundene våre blir mer inspirert, både før og under handleturen, til å ta sunne valg.
Opplæring og eget ansvarsområde
Absolutt alle KIWI-butikker har en egen, dedikert frukt- og grøntansvarlig, som har en nøkkelrolle i butikken.
Butikksjefen sørger for at en person har overordnet ansvar for avdelingen. Det skal være en som er grundig, nøye og god til å følge opp – og som sørger for at ting blir gjort riktig når vedkommende selv ikke er på jobb.
Fagsamlinger for frukt- og grøntansvarlige
Annethvert år samles alle KIWIs frukt- og grøntansvarlige for å kunne dele kunnskap, erfaring og heve kompetanse. Her gjør vi også en gjennomgang av driftsrutiner, egne punkter om gode bestillingsrutiner, oppdatering av fagkunnskap og mye mer.
KIWIskolen
Alle traineer, det vil si de som går på vår egen skole for å bli butikksjefer i KIWI, har en grundig gjennomgang av frukt og grønt på timeplanen. Det er en detaljert opplæring der vi ser på de viktigste rutinene, eksponeringsprinsipper, rapportforståelse, bestillingsrutiner og liknende. Dette fører til at alle butikksjefer i KIWI vet at frukt og grønt er de viktigste varene vi har.
Ukentlig info til butikkene
Hver uke får butikkene tilsendt informasjon om neste ukes planer for frukt og grøntavdelingene. Her får de en oppskrift på hvordan ting skal gjøres, slik at KIWI-kunder kan gå i hvilken som helst butikk og bli møtt med det samme fristende synet.
Vi informerer om varer som kommer inn, varer som går ut, plassering, sesongvarer og liknende. Alt som trengs for å lage en god avdeling med varer vi vet at kundene ønsker.
Rådgivere fra BAMA
Vi har også 25 rådgivere fra BAMA spredt rundt i landet for å hjelpe butikkene våre med alt som har med frukt og grønt å gjøre. Det er den eneste avdelingen og varegruppa som har slik ekstern oppfølging. Målet er selvsagt at varene skal tas trygt og korrekt vare på, og at de ser mest mulig fristende ut for kundene.