Er frokostblanding en bra start på dagen?

Derfor bør du spise frokost

En god frokost kan bidra til å gi en god start på dagen, men hva er det egentlig som definerer en god frokost? Vi har spurt ernæringsfysiologen.

For at vi skal fungere best mulig, er det viktig at vi får i oss de nødvendige næringsstoffene som kroppen vår trenger gjennom maten vi spiser.

– Det er ikke bare om du spiser frokost, men også hva du spiser til frokost som har noe å si for både prestasjon, vekt og helse. Forskning viser at de som får i seg en fiberrik frokost holder seg mettere og spiser mindre til neste måltid, sier klinisk ernæringsfysiolog Tine Sundfør og fortsetter:

– Undersøkelser viser dessuten at en fiberrik frokost kan ha en positiv innvirkning på blodsukkeret resten av dagen. Spiser du fiber til frokost, vil blodsukkeret holde seg jevnere enn hvis du ikke gjør det.

Frokostblanding er enkelt og lett tilgjengelig. Dersom du velger en av de litt sunnere variantene, og spiser dem med magre melkeprodukter og litt bær eller frukt, har du også fått en næringsrik frokost. Frokostblanding er også praktisk når du egentlig ikke har tid til frokost.

Velg riktig frokostblanding

Hvorvidt frokostblandingen er sunn avhenger av hva den består av og hvor mye fullkorn, sukker og salt som er tilsatt. Både Nestlé Fitness og Nestlé Cheerios Havre ble begge belønnet med terningkast fem da Bramat.no testet frokostblandinger i 2020. Sistnevnte fikk skryt for lite sukker og høy andel av fullkorn. Begge frokostblandingene er i tillegg smykket med Nøkkelhullet, det lille grønne symbolet som gjør det enklere å velge sunnere i butikken.

Nestlé Fitness og Nestlé Cheerios Havre.
Både Nestlé Fitness og Nestlé Cheerios Havre ble begge belønnet med terningkast fem da Bramat.no testet frokostblandinger i 2020.

– Det aller enkleste er å bruke nøkkelhullsmerket som veileder. Nøkkelhullet gjør det lettere å gjøre gode valg i butikken. Når du velger en frokostblanding med nøkkelhullet, inneholder den mer kostfiber, mindre tilsatt sukker, mindre salt og mindre fett og den er sunnere enn andre frokostblandinger uten Nøkkelhull, forteller Sundfør.

Gjør frokostblandingen mer fullverdig

Om du ønsker å gjøre frokostblandingen mer balansert, finnes det enkle grep du kan gjøre. Kombiner gjerne med litt usaltede nøtter. Disse inneholder sunne fettsyrer som er bra for hjertet.

Frokostblanding med yoghurt.
Frokostblanding med mager melk og yoghurt med lite sukker inneholder protein, og kan gi en bedre metthetsfølelse.

Du kan også servere frokostblandingen med litt frukt eller bær for å øke innholdet av vitaminer og antioksidanter. Bær og sitrusfrukter inneholder blant annet C-vitamin og dette gjør at kroppen klarer å ta opp mer av jernet som finnes i kornblandingen. Mager melk og yoghurt med lite sukker inneholder protein, som kan gi en bedre metthetsfølelse.

Referanser:

  1. A Mediterranean-like breakfast affects energy intake and appetite-related feelings

Randomized Controlled Trial Int J Food Sci Nutr. 2014 Nov;65(7):899-902. doi: 10.3109/09637486.2014.931359. 

Mary Yannakoulia 1, Dora Aggelopoulou, Katerina Skenderi, Stella Koinaki, Nikolaos Yiannakouris

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/25010358/

  1. Variation in the effects of three different breakfast meals on subjective satiety and subsequent intake of energy at lunch and evening meal

Eur J Nutr. 2013 Jun;52(4):1353-9. doi: 10.1007/s00394-012-0444-z. Epub 2012 Sep 5.

Rosalind Fallaize, Louise Wilson, Juliet Gray, Linda M Morgan, Bruce A Griffin

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/22948783/

  1. Nutr J. 2011 Jan 19;10:7. doi: 10.1186/1475-2891-10-7.

Effects of cereal breakfasts on postprandial glucose, appetite regulation and voluntary energy intake at a subsequent standardized lunch; focusing on rye products