Hva er sunnest av müsli og granola?

musli vs granola

Müsli, crüsli, granola. Alle populære frokostblandinger, men vet du egentlig hva som er forskjellen på disse, og hvilken som er sunnest? Her får du svaret.

Begrepene müsli, crüsli og granola brukes ofte om hverandre, men det er faktisk en vesentlig forskjell med unntak av crüsli og granola. For granola er egentlig bare et annet navn for crüsli.

Müsli vs. granolaTine Sundfør
– Hovedforskjellen mellom müsli og granola, er at granolaen er ovnsbakt mens müslien består hovedsakelig av valset korn som ikke er bakt. Dette gjør at at granolaen har en mer sprø og knasende konsistens enn müslien. Begge varianter er ofte tilsatt både tørket frukt, bær og/eller nøtter.

Det forteller klinisk ernæringsfysiolog Tine Sundfør.

Her får du gode tips til hvordan du kan velge sunne frokostblandinger.

Hvorvidt müsli eller granola er det sunneste, avhenger derfor av hva kornblandingene består av, inkludert mengden fullkorn, sukker og salt. Og det er spesielt én viktig ting du kan gjøre for å forenkle valget mellom kornblandingene når du står i butikken.

På KIWI finner du alltid et utvalg nøkkelshullsmerket müsli og granola

– Det viktigste du kan gjøre når du skal velge mellom müsli eller granola, er å se etter Nøkkelhullet. Kornblandinger som er nøkkelhullsmerkede inneholder mindre sukker og salt, lite fett og mer fullkorn enn de som ikke er merket med Nøkkelhullet. Nøkkelhullsmerkede kornblandinger er derfor som regel et bedre alternativ enn de som ikke har Nøkkelhullet. Dette gjelder både müsli og granola, legger Sundfør til.

Det finnes likevel flere müsli- og granolablandinger som er gode alternativer, men som ikke helt når innenfor grensen for Nøkkelhullet.

Vil du sjekke om dette gjelder for din favoritt, så kan du bruke følgende huskeregel:
- Den inneholder mer enn 50% fullkorn og har et høyt fiberinnhold (gjerne over 10 g)
- Den er tilsatt lite eller ingen sukker