Oppskrifter og Sunne fakta

Eplet

eple

Et eple med skall gir deg dobbelt så mye antioksidanter som et skrelt eple.

Epleskallet er særlig rikt på både fiber og antioksidanter

Et eple med skall gir deg dobbelt så mye antioksidanter som et skrelt eple. Epler med skall er også en god kilde til kostfiber som er viktig for å holde fordøyelsen i gang og gi raskere passasje gjennom tarmen. Kombinasjonen av fibre, pektin og fruktsyrer i eple gjør at eple motvirker og leger forstoppelse. God tarmfunksjon minsker risikoen for tarmsykdommer som utposninger på tarmen og hemoroider. Dette senker igjen risikoen for kreft. Kostfiber er også mat for de snille bakteriene i tarmen, og som styrker immunforsvaret. 

Spis eplene med skallet på
Sunt tips: Spis eplet med skallet på

Epler kan bidra til å senke kolesterolnivået i blodet

Det er særlig det farlige LDL-kolesterolet som senkes - mens det gunstige HDL-kolesterolet stiger. Det ser ut til at den kolesterolsenkende effekten i hovedsak skyldes pektin som finnes i epler. Men siden studier har vist at de som spiser epler får sterkere kolesterolsenkende effekt enn de som spiser tilsvarende mengde pektinpulver, må det også være andre stoffer i eplene som bidrar til den positive effekten. 

Oppskrifter med epler (husk å beholde skallet på!)

 

Grønnkålsalat

Grønnkålsalat med valnøttdressing og finhakkede epler

 

Toscakake

Toscakake med epler og kokosglasur

 

Frisk eplesalat

Frisk eplesalat med wassabi

 

Eple og gulrotsuppe

Eple og gulrotsuppe

 

eplekake

Eplekake med brunt sukker og nøtter

 

Velg riktig epler til matlaging

Ikke alle epler passer til matlaging. Syrlige, smaksrike epler passer i bakverk og i desserter fordi de mister den skarpe syrligheten under steking, men bevarer den friske og gode eplesmaken. Les mer her