Best i test av knekkebrød

Glem knekkebrødkuren! Her er 4 gode grunner til å nyte knekkebrød hver dag

Knekkebrød med avokado og egg.

Her får du oversikten over hvilke knekkebrød som er best i test, men også hvorfor det er sunt å spise knekkebrød i et helt vanlig kosthold - uten at målet skal være å gå ned i vekt.

Av og til kan det være godt å variere litt for å holde matgleden oppe. Knekkebrød kan brukes til så mangt; frokost, lunsj, snacks eller til middag som tilbehør. Her har du 4 gode grunner til hvorfor det er bra for deg å spise knekkebrød:

1. Variasjon er bra

Klinisk ernæringsfysiolog Tine sundfør
Klinisk ernæringsfysiolog Tine Sundfør

– Spis litt brød og litt knekkebrød, så får du et mer spennende kosthold som øker matgleden, foreslår klinisk ernæringsfysiolog Tine Sundfør. Hun ser ingen grunn til å erstatte alt brød med knekkebrød, men sier at variasjon er sunt.

2. Fiber er bra for fordøyelsen

Bedre fordøyelse og lengre metthetsfølelse er også to av mange gode grunner til å få i seg anbefalt mengde fiber hver dag. Helsedirektoratet anbefaler et daglig inntak på 25 gram for kvinner og 35 gram for menn. Fiber finnes i en rekke matvarer fra planteriket, som fullkorn og fullkornsprodukter som er særlig rike på kostfiber. For å få nok fiber i løpet av en dag, bør du spise minimum fem porsjoner grønnsaker og frukt, velge fullkornsvariantene av ris, pasta, couscous, og spise grovt brød og knekkebrød, foreslår Sundfør.

– Fiber har mange viktige oppgaver i kroppen vår. Fiber er gunstig for fordøyelsen og kan også minske risikoen for vektøkning, overvekt, type 2-diabetes, kreft i tykk- og endetarm og hjerte- og karsykdommer, forteller hun.

KIWI - Wasa-7224.jpg

3. Knekkebrød har lang holdbarhet

Hvor ofte har du vel ikke irritert deg over hyppige turer på butikken i lunsjpausene? Knekkebrød har i motsetning til brød ganske lang holdbarhet, noe som gjør den til et ypperlig alternativ som mellommåltid eller lunsj. Med andre ord helt genialt å ha stående på jobb eller i skapet hjemme.

Hvorfor ikke lage en sats med hjemmelagde knekkebrød selv? Det er enklere enn du tror. Bruk forskjellige frø og smak deg frem til hva du synes er best. Her er også to forslag til oppskrifter:

4. Et lettvint mellommåltid

Med et skikkelig godt knekkebrød stående i skapet er er det lett å lage seg et raskt mellommåltid. Kombiner gjerne med proteinrikt pålegg og litt frukt eller grønt. Prøv for eksempel makrell i tomat, avokado og Tabasco om du har lyst på en smaksrik variant, eller peanøttsmør, eple og bringebær om du har mer lyst på noe søtt. 

KIWI - Wasa-7319.jpg

Hvilke knekkebrød er «best i test»?

Hos KIWI finner du et stort utvalg knekkebrød både med og uten Nøkkelhull-merket.
I en ernæringstest fra januar 2021 har Bramat.no vurdert et stort antall knekkebrød basert på følgende sunnhetskriterier:

For å gjøre en ernæringsmessig vurdering av knekkebrødene så de på innhold av sukker, protein, mettet og umettet fett, fiber og salt. Sukker, salt og mettet fett har trukket ned i denne testen, mens et høyt innhold av fiber, umettet fett og protein trakk opp. Smak er ikke vektlagt i denne testen. 

Det kommer nye varianter av knekkebrød på markedet hvert eneste år, likevel finner vi fortsatt to av klassikerne fra Wasa blant testvinnerne. Verdens største knekkebrødprodusent kan med sine 103 år pårope seg god erfaring når det kommer til å både utvikle og produsere nye varianter av knekkebrødene.

– Hemmeligheten bak 103 år med knekkebrødproduksjon tror jeg er at man hele tiden har laget sunne, bærekraftige, tidløse og ikke minst smakfulle produkter. Wasa har investert enormt og smart gjennom alle disse årene, sier Kim Hang Cao i Barilla, som eier Wasa i dag.

Disse knekkebrødene som du finner hos KIWI scoret best i testen:

Wasa Fiber balance
Wasa Fiber balance


1. Wasa Fiber balance. Terningkast 6.

«En av testens vinnere! Veldig mye fiber, greit innhold av salt.»

Sigdal Knekkebrød rug & speltkli
Sigdal Knekkebrød rug & speltkli

2. Sigdal Knekkebrød rug & speltkli. Terningkast 6.

«En av testens vinnere. Mye fiber, greit med salt, en del protein. En del umettet fett.»

Synnøve Grovkrisp sesamfrø
Synnøve Grovkrisp sesamfrø

3. Synnøve Grovkrisp sesamfrø. Terningkast 6.

«En av testens vinnere. Greit innhold av fiber og salt. Fin fordeling mellom mettet og umettet fett.»

Kornmo bakte knekkebrød med havre og solsikke.
Kornmo bakte knekkebrød med havre og solsikke.

4. Sætre Kornmo bakte knekkebrød havre og solsikke. Terningkast 6.

«En av testens vinnere. Greit med fiber og salt. Mye umettet fett.»

Wasa Sport +
Wasa Sport +

5. Wasa Sport+. Terningkast 5.

«En av testens vinnere. Mye fiber, greit med salt og lite mettet fett.»

Leksands Knekke godt stekt
Leksands Knekke godt stekt

6. Leksands Knekke godt stekt. Terningkast 5.

«Mye fiber, greit med salt og lite mettet fett.»

Leksands knekke normalt stekt.
Leksands knekke normalt stekt.

7. Leksands Knekke normal stekt. Terningkast 5.

«Mye fiber, greit med salt og lite mettet fett.»

Wasa Rugsprø original.
Wasa Rugsprø original.

8. Wasa Rugsprø original. Terningkast 5.

«Mye fiber, greit med salt, lite mettet fett.»

Wasa Husman.
Wasa Husman.

9. Wasa Husman. Terningkast 5.

«Mye fiber, lite salt.»

Kilde: bramat.no