Tips til deg som (tror du) ikke liker fisk!

Kresne barn får ofte skylden for at fisk ikke står på menyen, men tall fra Lerøy viser at det vel så ofte er de voksne som setter en stopper for fiskemiddagene. Heldigvis finnes det hjelp å få - enten du er barn eller voksen.

Det er ingen tvil om at det er bra å spise fisk. Ikke bare vil et tilstrekkelig fiskeinntak bidra til at du holder deg frisk og rask lenger – det kan også minske risikoen for høyt kolesterol, hjerte- og karsykdommer og en rekke andre livsstilsykdommer.

Likevel virker rådet fra helsemyndighetene om å spise minst to til tre fiskemåltider i uken nesten uoppnåelig for mange, og flere skylder på kresne barn.

Legger skylden på barna

Det er ingen overraskelse at det finnes mange barn som er skeptiske til fisk, men det er kanskje ikke like mye fokus på at såpass mange voksne også er det.

I en undersøkelse gjennomført av Ipsos på vegne av Lerøy, svarer nesten 30% av respondentene som sjeldent spiser fisk, at grunnen til det er at de selv ikke liker fisk. Kun 3% skylder på barna.

Sammensatt skepsis

Årsakene til at noen ikke liker fisk kan være mange, og de er ofte sammensatte. For noen bunner skepsisen i én eller flere dårlige matopplevelser i barndommen.

Mange voksne forbinder i tillegg fiskemiddag med en frossen blokk med torsk og overkokte grønnsaker, slik den ofte ble servert da vi var yngre. Heldigvis finnes det i dag flere og mer inspirerende måter å lage fisk på, samt mange gode tips til hvordan man enkelt kan lære seg å like fisk.

Smak kan læres!

Selv den største fiskeskeptiker kan nemlig lære seg til å bli glad i fisk. Alt handler om eksponering. Spiser du noe ofte nok til at du blir vant til det, er sannsynligheten stor for at du begynner å sette pris på det etter hvert. Det gjelder bare å ikke gi opp for tidlig.

I startfasen kan det derfor være lurt å velge en fiskesort med mest mulig nøytral smak, og en konsistens som kan minne om kjøtt. I tillegg gjelder det å finne oppskrifter hvor fiskesmaken ikke står i fokus, men komplimenteres av andre ingredienser som du allerede liker og er komfortabel med.

Fisk blir bedre med smakene du liker

Et godt tips er å lage retter du allerede liker, og tilsette fisk i disse. Spiser du for eksempel mye pasta med tomatsaus, kan du lage en tomatisert pastarett med fisk. Er du glad i wok, kan du enkelt tilsette fisk og la woksausen stå for smakene. Eller hvis du, som nordmenn flest, elsker fredagstaco, kan du bytte ut kjøttdeigen med tacomarinerte lakseterninger. Det handler egentlig bare om å gjøre fisken til en naturlig del av maten, uten at den får for mye fokus.

Trenger du inspirasjon? Disse fem fiskerettene er enkle å like:

Her har vi samlet fem fiskeretter som er fine å starte med om du ønsker å bli mer glad i fisk. Felles for alle er at de er gode på smak, uten at fisken nødvendigvis spiller hovedrollen. De inneholder i tillegg smaker som er velkjente for mange, uten at det blir kjedelig.

Oppskrift på teriyakilaks i form med potetmos

Foto: Øystein Klakegg.

Denne retten tar de beste smakene fra det asiatiske kjøkkenet, og kombiner det med en fløyelsmyk og deilig potetmos. En smakfull rett du sent kommer til å glemme, men ikke på grunn av fiskesmaken.

Fisketaco med syltet rødløk og rømme

Foto: Øystein Klakegg.

Hvis du elsker taco (så klart gjør du det), kommer du garantert til å like denne varianten. Med syrlig syltet rødløk og fersk pepper får du en frisk og god taco-opplevelse som ikke gjør at du føler deg tung i kroppen.

Så enkelt lager du syltet rødløk

Til fire porsjoner trenger du:
2 stk rødløk
6 ss sukker
1 dl klar eddik

Kutt rødløken i skiver. Bland sammen sukker og eddik og hell blandingen over rødløken. La det stå i minimum 20 minutter.

Tips: Fyll taco-tubs med stekt torsk, friske grønnsaker, rømme og syltet rødløk.

Pitabrød med laks

Ikke bare er fylte pitabrød en perfekt middagsrett for travle dager – det smaker også kjempegodt. Fyller du dem med laks, friske grønnsaker, salat og rømme, får du et smart og mettende måltid, som ikke smaker mye fisk.

Oppskrift med pankopanert torsk med tre typer dipp

Foto: @juliesmatblogg.

Hvem elsker ikke panering? Denne retten er den perfekte kombinasjonen av krønsj, god smak og fyldig dipp, som de fleste garantert kommer til å like. Rett og slett perfekt kosemat.

Wok med laks og peanøttsaus

Foto: Hanna Fjeldheim Dale.

Wok er perfekt og smakfull hverdagsmat. Det går fort å lage, er sunt og smaker veldig godt. I tillegg kan du tilsette de grønnsakene du selv liker best, og dermed tilpasse retten etter dine preferanser. Her finner du en veldig god oppskrift på peanøttsaus som smaker supergodt til laks.