Dette er det mest jernrike pålegget

Får barnet ditt i seg nok jern?

Vi er avhengige av å få i oss nok jern gjennom maten vi spiser. Hva gjør du om du eller barna får i dere for lite, og hva er tegnene du bør se etter? Svaret får du her.

Jern er et essensielt næringsstoff som er viktig for at kroppen vår skal fungere godt. Barn er født med et naturlig jernlager, men etter omtrent 6 måneder er lagrene tomme og barnet trenger påfyll av jernrik kost når barnet starter med fast føde. Etter fylte 6 måneder kan man begynne å introdusere fast føde i barnets kosthold.

Hvordan sørge for nok jern i kostholdet

Tine Sundfør er klinisk ernæringsfysiolog og anbefaler at jernrike matvarer inkluderes i barnets første kosthold. Det meste av de «medfødte» jernlagrene er brukt opp og barnet trenger derfor tilførsel av jern. Mange barn får i seg for lite jern gjennom kosten og har høy risiko for å utvikle jernmangel.Klinisk ernæringsfysiolog, Tine Sundfør

– De vanligste symptomene på at man får i seg for lite jern er at man føler seg svimmel, uopplagt, får hodepine og blir fortere andpusten ved fysisk anstrengelser. Jernmangel kan også gi dårligere motstandskraft mot infeksjoner og nedsatt matlyst, sier Sundfør.

Hun legger videre til at barn og ungdom har ekstra stort jernbehov i forhold til sin kroppsvekt fordi de vokser og utvikler seg raskt. De minste barna fra 1 til 3 år er mest utsatt for å utvikle jernmangel. De vanligste symptomene på jernmangel hos barn er slapphet, trøtthet, blek hud, nedsatt matlyst og at man blir fort sliten og andpusten.

Den vanligste årsaken til jernmangel er lavt inntak av mat som inneholder mye Jern. Fokus på et jernrikt kosthold er viktig for å forebygge jernmangel.

Brødskive med leverpostei og agurk er en klassiker

Barnas favorittpålegg

To skiver grovt brød med leverpostei inneholder ca. 5 mg jern og dekker omtrent halvparten av dagsbehovet av jern til et skolebarn. Leverpostei er perfekt matpakkemat som har en mild og god smak som de fleste barn liker.

– Velg jernrikt pålegg. Leverpostei er selvfølgelig det aller mest jernrike pålegget, men alle typer kjøttpålegg og brunost og prim beriket med jern er også gode alternativer. Et variert, sunt kosthold dekker behovet for de fleste næringsstoffer, men det krever litt ekstra fokus for å få nok jern for de gruppene som har størst jernbehov, som for eksempel yngre barn, sier Sundfør.

 Fargerike brødskiver smaker godt

Oppsøk lege hvis du mistenker jernmangel

Det er viktig å være klar over at det kan være en rekke ulike årsaker til de vanligste symptomene på jernmangel, og man skal ikke begynne med jerntilskudd for sikkerhets skyld. For mye jern kan nemlig være skadelig for kroppen. Dersom du mistenker at du eller barnet ditt har jernmangel, er det veldig viktig at du oppsøker fastlegen din, slik at du får tatt blodprøver for å vurdere jernstatusen din, sier Sundfør.

Velg den posteien du liker best!

Nå også flere valgmuligheter

I påleggshyllen finner du blant annet både glutenfri leverpostei, fersk leverpostei, kyllingpostei og grovere leverpostei.