Sunne matpakketips fra KIWI

Våre beste smøretips til skolestart!

En spennende og variert matpakke trenger hverken å være tidskrevende eller komplisert. Her får du våre beste smøretips til gode og sunne matpakker som er enkle å lage, og som barna garantert kommer til å like.

For barnefamilier markerer august starten på et nytt matpakkemaraton. Gjennom et helt skoleår skal det smøres nye matpakker hver eneste dag, og det settes høye krav til innholdet. 

En sunn og næringsrik matpakke er viktig for barn i vekst. I tillegg til å gi viktig påfyll til magen, er matpakkens oppgave å holde hodet skjerpet, blodsukkeret stabilt og energien på topp gjennom hele skoledagen. En viktig jobb, med andre ord.

En god og sunn matpakke er viktig for barn i vekst.

Setter kreativiteten på prøve

I jakten på matpakkeinspirasjon er det imidlertid lett å miste motet. Nettet bugner av artikler og bilder av kompliserte matpakker, og det er fort gjort å tenke at kreative, sunne matpakker er noe som kun hører fåtallet til. Er barna i tillegg kresne blir det ekstra utfordrende, men det finnes heldigvis hjelp å få. 

Det er nemlig ingen sammenheng mellom hvor lang tid det tar å lage en matpakke og hvor bra den er. Å lage en sunn, næringsrik og god matpakke kan gjøres i en fei, og er mye enklere enn mange kanskje tror. Det skal også overraskende lite til for å skape en følelse av variasjon.

Det starter med pålegget 

En god matpakke starter ofte med godt pålegg som barna liker. Kavli favoritter er en serie smøreoster bestående av velkjente klassiskere som blant annet skinke- og baconost, samt noen nye og spennende alternativer.

Felles for alle favorittene er at de er laget med ekte norsk hvitost som har en god og mild smak, er naturlig laktosefri og rike på kalsium og protein. De mange smakene gjør det også lettere å variere, uten at det blir noe ekstra jobb for foreldrene.

Tre kreative og ukompliserte matpakker med smøreost 

Har du lyst til å gjøre litt ekstra ut av matpakken, kan du prøve en av disse tre oppskriftene med Kavlis Favoritter. De er hverken tidskrevende eller kompliserte, men ser imponerende ut i matboksen. 

Matpakkespyd med Kavli smøreost  

Brødskivespyd er lett å lage og morsomt å spise. Foto: Kavli

Du trenger:

  • To skiver grovt brød
  • Kavli smøreost  (velg din favoritt)
  • skinke
  • gulost
  • tomater
  • agurk

Fremgangsmåte:

Smør to brødskiver med smøreost og legg dem mot hverandre. Del så skivene i fire. Bruk et grillspyd og tre på brød, pålegg, frukt og grønt vekselvis.

Tips: Brødskivespyd kan varieres til det uendelige! Bytt mellom ulike typer pålegg og grønnsaker, og bruk gjerne middagsrester hvis det egner seg. 

Quesadilla med Kavli smøreost

Du trenger:

Slik gjør du:

Smør Kavli skinkeost utover en tortillalefse. Kutt paprika i skiver, og legg disse på lefsen. Legg deretter en ny tortillalefse over. Stek quesadillaen i en tørr stekepanne på middels varme i et par minutter på hver side. La den kjøles ned før du deler den i mindre biter og legger den i matpakken. 

Tips: Skal dere på tur? Pakk inn quesadillasene i folie og legg de rett på bålet eller på grillen. Etter 1-2 minutter på hver side har dere nydelig turmat. 

Matpakkerull med Kavli smøreost

Matpakkeruller gjør matpakka enda mer spennende! Foto: Kavli

Du trenger:

  • Potetlefser
  • Kavli smøreost  (velg din favoritt)
  • Hardkokt egg
  • Ruccola
  • Cherrytomater

Fremgangsmåte:

Del opp et hardkokt egg og tomater i skiver. Smør et lag med smøreost på potetlefsene før du legger på ruccola, egg og tomater. Rull lefsen til en wrap. Del wrapen i mindre biter som du legger i matboksen sammen med litt god frukt, for eksempel gulrotstaver, agurk og eple.

Tips: Rullene smaker fantastisk med ulike typer pålegg. Test for eksempel en variant med Kavli SkinkeOst, isbergsalat og agurk.

La barna delta

En annen fordel med Kavlis favoritter, er at de alle kommer i praktiske tuber som gjør dem enkle å bruke selv når man har det travelt. To av klassikerne kommer i tillegg i små, barnevennlige tuber på 60g som passer perfekt i matboksen. 

På denne måten får barnet muligheten til å smøre sin egen skive med smøreost, og kan derfor velge både mengde og mønster selv. I tillegg til å spare foreldrene for tid, skaper dette mestringsfølelse hos barna og gjør dem mer positive til maten fordi de selv har bidratt til å lage den. Vinn-vinn, med andre ord. 

Kavli smøreost rett i matboksen! Foto: Kavli

Velg grovt

I tillegg til sunt og næringsrikt pålegg, trenger også en matpakke skikkelig underlag. Velg grovt eller ekstra grovt brød, med minimum 3/4 på brødskalaen. I tillegg til å være sunnere, holder også barnet seg mett lenger med grovt brød i matpakka. Varier gjerne med grovt polarbrød, rundstykker eller baguetter.

Et annet alternativ er å variere måten du skjærer skivene på. Skjær brødskivene på skrått, på langs eller på tvers. Eller kanskje til og med i fire? Også måten skivene legges sammen kan varieres. Lag doble eller triple blingser eller sett mindre biter sammen til et brødspyd. 

Slik holder du matpakken fersk

Hold matpakken kald og fersk hele dagen med fryst brød. Skjær opp brødet før du legger det i fryseren, og legg frosne skiver direkte i matpakken. Brødet vil tine i løpet av skoledagen, og i mellomtiden holde resten av matpakkens innhold kaldt og godt.

Det grønne alibiet 

Frukt og grønt er også en viktig del av en sunn og næringsrik matpakke, og kan brukes som både pålegg eller tilbehør. Er barnet skeptisk, kan du gjerne la hen være med på å bestemme hvilken frukt eller grønnsak som skal være med i matpakken. Da vil barnet føle mer eierskap til maten i matpakken. 

Et annet tips er å kutte opp frukten eller grønnsaken i mindre biter, slik at barnet spiser mer. Frukt og grønt som egner seg godt til matpakken og som har god holdbarhet, er melon, druer, mango, ananas, cherrytomater, sukkererter og knaskegulrøtter. Disse kan godt vaskes og kuttes noen dager i forkant, og ligge klar i kjøleskapet til de havner i matpakken.