KIWI-medarbeidere har samlet inn én million kroner til UNICEF

Med tre ivrige butikksjefer i spissen, har KIWI-medarbeidere fra hele landet samlet inn millionbeløp til UNICEFs livsviktige arbeid på Madagaskar.

– Jeg hadde ikke i min villeste fantasi sett for meg noe sånt som dette, sier Mats Knudsen.

Han er butikksjef på KIWI Skedsmokorset og initiativtakeren bak aksjonen «KIWI for UNICEF». I 2014 reiste han til Madagaskar, et av verdens fattigste land, for å besøke de 21 skolene UNICEF har bygget og KIWI har finansiert. Turen gjorde inntrykk, og Mats utfordret kolleger over hele landet til å samle inn penger. 

Åtte år senere har innsamlingen rundet én million kroner.

Mats Knudsen på Madagaskar
Mats Knudsen er butikksjef på KIWI Skedsmokorset og initiativtakeren bak aksjonen «KIWI for UNICEF».

– Målet vårt var 50 000 kroner, og så drømte vi om at det kanskje en dag kunne bli mer, forteller Mats. 

Skolene ligger i Androy-provinsen, en av landets fattigste regioner. Samarbeidet har sikret skolegang og nye muligheter for titusenvis av barn. 

– Jeg hadde selv to små barn da jeg reiste, og det gjorde enormt inntrykk på meg å møte barn som hadde så lite, men samtidig var så glade, og som danset og sang. Jeg kom hjem med et ønske om at flere av barna skulle få tilgang til skole, vann og et bedre liv.

Sammen med sine butikkolleger har han hatt en årlig innsamlingsaksjon. De har løpt Holmenkollstafetten, besteget både Galdhøpiggen, Besseggen, Bitihorn, Gaustatoppen og Preikestolen, stekt vafler og donert timelønner til UNICEF. Siden har flere butikker og medarbeidere, leverandører, kunder og samarbeidspartnere kastet seg på.

Et ambisiøst mål

KIWI har vært UNICEFs signaturpartner siden 2010. Nå støtter vi deres livsviktige arbeid for at områdene skolene ligger i skal få tilgang til rent vann. Vann sørger for at flere er friske nok til å gå på skolen, og at mange flere overlever de sårbare første årene av livet, slik at de får mulighet til å sette seg på skolebenken.

I november 2022 reiste butikksjefene Frank Nedal fra KIWI Krøgenes i Arendal og Miriam Moen Ellingsen fra KIWI Ankenes i Narvik til Madagaskar.

Frank.jpg
Frank fra KIWI Krøgenes har selv sett hvor stort behovet er for hjelp i Madagaskar.

– Etter å ha sett med egne øyne hvor stort behovet er, bestemte vi oss for å bygge videre på Mats’ aksjon og å sette et ambisiøst mål. Vi ville nå én million kroner samlet inn frivillig av KIWI-kolleger innen oktober, forteller Frank.

På det tidspunktet hadde det kommet inn 650 000 kroner gjennom aksjonen. Dermed gjenstod minst 350 000 kroner. Miriam og Frank utfordret alle sine 13 600 grønnkledde kolleger til å ta i et tak for prosjektene, og 27. september ble målet om én million kroner nådd.

Miriam.jpg
Miriam Moen Ellingsen fra KIWI Ankenes i Narvik reiste til Madagaskar.

– Det er ikke alltid så mye som skal til. Når mange nok bidrar, blir resultatet stort, sier Miriam.

Engasjert regionsjef

Blant dem som tok utfordringen, er regionsjef Torkel Thorvaldsen. Sammen med to kolleger inviterte han med seg samarbeidspartnere og leverandører opp på toppen av Snøhetta. Mange ble med på turen og donerte samtidig et bidrag til innsamlingen.

Snøhetta.jpg
Regionsjef Torkel Thorvaldsen med kolleger, samarbeidspartnere og leverandører på toppen av Snøhetta.

– Etter turen til Madagaskar i 2012 fikk jeg et annet perspektiv på de store forskjellene i verden. Jobben UNICEF gjør er ekstremt viktig, men det krever ressurser. Ideen med turen til Snøhetta var å flytte fjell ved å bestige et fjell, sier regionsjefen. 

UNICEF: - Fantastisk!

– Det er helt fantastisk at KIWIs medarbeidere på eget initiativ støtter denne saken. Og så er det ekstra gøy at det er så mange folk fra hele landet og i alle nivåer i organisasjonen som har vært med – alt fra regionsjefer til nyansatte ekstrahjelper. Det har vært et fantastisk engasjement blant KIWIs ansatte, sier Odd Bjørnerud i UNICEF Norge.

Han forteller at pengene vil gå til viktige prosjekter som har enorm betydning for befolkningen, både når det gjelder tilgang til skole og rent vann.

– KIWI har vært utrolig entusiastiske, og vi bruker dette som eksempel på hva bedrifter kan få til sammen med sine medarbeidere for å skape stolthet og engasjement, sier Bjørnerud.