5 enkle og grønnere middager

middag med grønn og frisk

Med disse enkle middagstipsene blir det lettere å få i seg mer grønt.

«5 om dagen» er et av de mest velkjente kostrådene fra norske helsemyndigheter. I dette kostrådet ligger det en anbefaling om å spise minst 5 porsjoner, eller 500 gram for voksne personer, med frukt, bær og grønnsaker – der halvparten bør være grønnsaker.

I 2020 var det kun drøyt 20 prosent av voksne som spiste «fem om dagen». Den gledelige nyheten er at inntaket har økt over tid. For oss i KIWI er det viktig å gjøre det enklere, og billigere, å spise sunt. Derfor får du alltid alltid 15% Trumf-bonus når du handler fersk frukt og grønt som KIWI PLUSS-kunde.

I KIWI PLUSS Sunnhetslotteriet kan du dessuten vinne verdien av hele handlekurven hvis du kjøper minst én fersk frukt eller grønnsak og et fiskeprodukt. Les mer om hvordan du kan delta.

Grønt gjort enkelt
Å lage middager med mye grønnsaker trenger ikke være komplisert. Prøv de ferdige grønnsaksmiksene fra Grønn&Frisk. Da får du blandinger av flere typer av grønnsaker som smaker godt sammen. De er ferdig vasket, skrelt, kuttet og mikset. Grønnsaksmiksene inneholder friske og sprø grønnsaker som skal bare stekes, wokkes eller bakes i noen minutter.

At grønnsaker er bra for helsen er noe alle vet, men visste du at posene fra Grønn&Frisk også kan være bra for å hindre matsvinn? Kjøper du mange hele grønnsaker, er det fort gjort at grønnsakene blir dårlige før du rekker å spise opp alt. En pose med Grønn&Frisk inneholder bare akkurat det du trenger så ingen ting trenger å gå til spille.

Her er 5 tips til grønnere middager det er raskt og enkelt å lage

Wok med laks

Wok med laks er enkel og sunn middag
Wok med laks er enkel og sunn middag

Ikke overraskende er wok på lista to ganger. Wok er en fantastisk middagsrett når det gjelder å få i seg mer grønnsaker, og det er mange som oppgir at det er enklere å spise mer grønt med wok til middag.

Få tips til hvordan du kan få de fryste grønnsaksblandingene skikkelig sprø og gode.

Med fersk asiatisk wokmiks får du knasende sprø og aromatiske grønnsaker i woken. Alt du trenger er wokmiks, laks og woksaus. Tilsetter du fullkornsnudler, så har du en komplett middag klar i rekordfart.

Få oppskriften på wok med laks her

Velg mellom klassisk og asiatisk wokmix
Velg mellom klassisk og asiatisk wokmix

Wok på din måte

Wok kan varieres i det uendelige – med fisk, kylling, svin eller kikerter. Varier mellom wokmiks og asiatisk wokmiks, og velg ulike woksauser, så har du enkelt middager til flere dager i uka.

Kikertstuing med blomkålris

Kikertstuing med blomkålris
Kikertstuing med blomkålris

Neste gang du lager stuing eller gryterett, kan du bytte ut kjøttet med kikerter, og erstatte risen med blomkålris. Mindre kjøtt, mer grønnsaker – grønnere blir det nesten ikke.

Få oppskriften på kikertstuing med blomkålris her

Grønn & Frisk blomkålris er grønt og godt tilbehør til middagen
Grønn & Frisk blomkålris er grønt og godt tilbehør til middagen

Thaisuppe med laks og grønnsaksris

Tilsett grønnsaksris i thaisuppen
Tilsett grønnsaksris i thaisuppen

Thaisuppen spises gjerne med nudler eller ris til. Her har vi erstattet de med grønnsaksris for å gjøre middagen grønnere og litt sunnere. Med ferdig thaisuppe fra Go’ Middag 123, har du dessuten middagen klar på et blunk.

Oppskriften finner du her

Grønn & Frisk Grønnsaksris er perfekt til gryter og supper
Grønn & Frisk Grønnsaksris er perfekt til gryter og supper

Torsk med tagliatelle, pesto og grønnkålmiks

Prøv grønnkål og pesto til torskemiddagen!
Prøv grønnkål og pesto til torskemiddagen!

Prøv en ny vri på torskemiddagen med pasta, pesto og supergrønnsaker. I denne retten har vi brukt en grønnsaksmiks med grønnkål for å lage en grønnere middag. Grønnkålmiksen er rik på vitaminene A, E og C og en kilde til vitamin B6, folat og kalsium – derfor kalles den super!

Se oppskriften her

Grønn & Frisk grønnkålmix
Grønn & Frisk grønnkålmix