Slik kan du bruke rotgrønnsaker som et alternativ til kjøtt

Nå er norske rotgrønnsaker i sesong og det finnes mange måter å nyte de fargerike røttene på. Mange vet at bønner og linser er et godt alternativ til kjøtt. Men visste du at rotgrønnsaker også er en god kjøtterstatter? Her er tips til hvordan du kan utnytte rotgrønnsakssesongen på vegetarisk vis.

Rotgrønnsakssesongen er i gang, og det betyr et stort og fargerikt utvalg grønnsaker i butikk. Norge er godt tilrettelagt for dyrking av slike grønnsaker, noe som gjør det enkelt å få tilgang på lokale varer hele høsten. Men ikke bare er det godt tilbehør, det er også et godt alternativ til kjøtt, både med tanke på smak, konsistens og næringsstoffer.

  • Visste du at alle KIWI PLUSS-kunder alltid får 15 % trumfbonus på fersk fisk, frukt og grønt? På Trippel-Trumf-torsdager øker det til 17 %. Registrer deg enkelt og gratis her.

– Felles for rotgrønnsakene er at de inneholder masse fiber og antioksidanter, og et spekter av ulike vitaminer og mineraler, forteller klinisk ernæringsfysiolog Tine Sundfør.

– De ulike rotgrønnsakene er rike på hver sine næringsstoffer, så det beste for helsa er å variere mellom de ulike slagene.

Her er noen tips til hvordan du kan bruke rotgrønnsaker som et alternativ til kjøtt:

Gulrot

Gulrot har et høyt innhold av vitamin A i form av betakaroten, og med to gulrøtter om dagen dekker du dagsbehovet for vitaminet. Gulrot gjør seg godt i gryteretter sammen med andre rotgrønnsaker, som kålrot og sellerirot, og også som en erstatning for kjøtt i retter med kjøttsaus, som i denne smaksrike varianten av vegetarlasagne.

Prøv gulrot i denne deilige vegetarlasagnen med linser.

Prøv gulrot i denne deilige vegetarlasagnen med linser.

Potet

Potet er den mest allsidige rotveksten vi har, og et fast innslag på de fleste norske middagsbord. Den inneholder store mengder fiber, vitaminer og mineraler som er viktig for kroppen vår. Og den gir god metthetsfølelse, noe som gjør den til et utmerket alternativ til kjøtt i gryter og supper.  Men visste du at den passer ypperlig som kjøtterstatning på pizza? Velger du en fast potet, gir den god tyggemotstand i fraværet av annet protein. Prøv for eksempel denne deilige varianten av potetpizza med rosmarin.

Sellerirot

Sellerirot er en skikkelig kostfiberbombe. Den er allsidig og kan brukes til mye, blant annet i supper, puréer og i gratenger. Men også som hovedingrediens med annet godt tilbehør. Prøv for eksempel å lage sellerirotbiff. Alt du trenger å gjøre er å skrelle og skjære den i tykke skiver, og så steke den i olivenolje på begge sider til den er gyllen og mør. Krydre med litt salt og pepper til slutt.  

La selleriroten spille hovedrollen i en vegetarisk middag. Foto: BAMA
La selleriroten spille hovedrollen i en vegetarisk middag. Foto: BAMA

 

Kålrot

Kålrot er godt representert i det norske kjøkken, og det av god grunn. Kålrot er en god smakssetter og har en nydelig fast konsistens, som gjør at den passer i de fleste norske gryteretter og supper. Den kan også stå fint på egne ben, for eksempel bakt i ovnen. Bare prøv denne oppskriften på bakt kålrot med oliventapenade og yoghurt.

Rødbet

Rødbet er rik på antioksidanter, kalium og folat, og har en egen evne til å sette farge på maten. Den tilfører en jordaktig sødme til vegetarretter, og kan brukes i gryter sammen med gulrot og potet, eller alene som burger. Hva med å teste denne deilige rødbetburgeren med avokado og mango til helgen?

Har du lyst til å prøve en kjøttfri burgermiddag? Lag burger av rødbet!
Har du lyst til å prøve en kjøttfri burgermiddag? Lag burger av rødbet!