Seks gode grunner til å droppe kjøtt minst to dager i uken

Har du lenge tenkt på å få ned kjøttforbruket litt? La 2021 bli året da du innfører to kjøttfrie dager i uken.

Nordmenns kjøttforbruk er på vei ned. En rapport fra Animalia viser at hver av oss spiste omtrent 0,9 kg mindre kjøtt i 2018 enn året før, og forbruket var da det laveste som var målt siden 2010.  

Det er flere grunner til at dette er godt nytt. Ikke bare er det å spise mye kjøtt forbundet med flere livstilsykdommer, det er også mindre bærekraftig enn et plantebasert kosthold.

Gode grunner

Med dette i bakhodet er det kanskje ikke så rart at mange ønsker å kutte ned på kjøttforbruket. En undersøkelse gjennomført av Ipsos for Orkla viser at andelen veganere og vegetarianere i Norge har doblet seg på ett år. Denne har vært omtalt på TV2.no. 

Andelen nordmenn som sa de ikke spiste kjøtt var fire prosent i 2019, men i år har tallet ifølge undersøkelsen økt til åtte prosent. Fallet i andelen som sier de er altetende, er størst blant menn og yngre. 

Hvis du er blant dem som tenker på dette, kan kanskje 2021 være året for å gjøre noen endringer. 

Trenger du fortsatt en liten dytt for å overbevise deg selv eller noen andre i heimen? Her får du seks gode argumenter for å kutte ut kjøtt to dager i uken:

1. Det reduserer risikoen for kreft og hjerte- og karsykdommer

I Helsedirektoratets kostholdsråd anbefales det å begrense mengden rødt kjøtt og bearbeidede produkter av rødt kjøtt til 500 gram per uke. Bakgrunnen for dette er at det er vist sammenheng mellom inntaket av disse matvarene og økt risiko for kreft i tykk- og endetarm. 

– Høyt inntak av rødt kjøtt, pølser og bacon forbindes med økt risiko for både hjerte-karsykdommer og tarmkreft, så det er flere gode grunner til å følge denne anbefalingen, sier klinisk ernæringsfysiolog Tine Sundfør. 

Hun mener det finnes mange gode erstatninger for kjøttmiddagene. Lag en god fiskemiddag eller prøv deg på en helt plantabasert middag. 

2. Det senker kolesterolet og blodsukkeret – hvis du erstatter kjøtt med belgfrukter

Det kan være smart å erstatte noe av kjøttet med belgfrukter som for eksempel kikerter. – Vi nordmenn kan med fordel spise mer av belgfrukter, som linser, kikerter og bønner. Belgfrukter er rike på løselige fibre, som kan bidra til å senke kolesterolet og blodsukket, og dette er plantebaserte matvarer med høyt proteininnhold, forteller Sundfør. 

Helsenorge.no skriver at et plantebasert kosthold også er forbundet med lavere risiko for høyt blodtrykk, overvekt, diabetes, hjerte- og karsykdommer og kreft. Et godt sammensatt plantebasert kosthold bidrar med mye fiber, vitaminer, mineraler og sporstoffer. 

Studier har for øvrig vist at folk som spiser mer bønner, erter og linser er slankere enn de som ikke gjør det. 

Linser passer også godt til lunsj. Forsøk for eksempel denne sommerlige salaten med linser, jordbær, chevre og mynte. 

3. Det er bra for samfunnsøkonomien

Livsstilssykdommer koster samfunnet mye penger hvert år, og ved å redusere inntaket av kjøtt, bidrar du til bedre samfunnsøkonomi. 

I rapporten Samfunnsgevinster av å følge Helsedirektoratets kostråd fra 2016 ble gevinsten av å følge rådet om å spise mindre ferdigprodusert- og rødt kjøtt beregnet til rundt 30 millioner kroner. Gevinsten er lengre liv, friskere liv, mindre helse- og pleieutgifter, sykmeldinger og uføretrygd. 

En endring av kostholdet i tråd med norske kostråd, vil ifølge rapporten gi anslagsvis to gode leveår i et livsløpsperspektiv for en «kostholdsmessig gjennomsnittsnordmann». Fordi kostholdet varierer veldig, vil helsegevinsten for mange likevel være betydelig større enn to gode leveår. 

4. Det gir lavere klimafotavtrykk

44 gram storfekjøtt, har dette samme påvirkning på klimaet som produksjonen av 50 kg løk.Det at et plantabasert kosthold er mer bærekraftig enn et kosthold basert på kjøtt, er en annen god grunn til å bytte ut noen av ukens måltider med vegetarmat. Klimaverstingen er ifølge Forskning.no kjøtt fra ku og okse. Storfekjøtt fører til nesten åtte ganger så mye global oppvarming som kjøtt fra laks, og enda bedre blir det hvis du bytter ut kjøttmåltidet med et helt vegetarisk måltid.

Når du spiser 44 gram storfekjøtt, har dette samme påvirkning på klimaet som produksjonen av 50 kg løk. I en samlestudie omtalt på Forskning.no fant forskerne ut at grønnsaker dyrket utendørs har aller minst klimafotavtrykk, men at frukt dyrket innendørs, korn, bønner og nøtter også har lavt avtrykk. 

Er du klar for en litt eksotisk middag, kan det anbefales å teste en indisk linsestuing med rotgrønnsaker og vil du prøve deg på en litt annerledes fiskemiddag, kan du prøve deg på lettsaltet torsk i linsegryte med koriander og cumin. Vi kan nesten garantere at du ikke vil savne kjøttet!

5. Du sparer kloden for vann

Matproduksjon fører til høyt vannforbruk, og særlig gjelder dette kjøttproduksjon. Det kreves over 3000 liter vann for å produsere en biff på 200 gram, mens vannforbruket knyttet til grønnsakene vi nordmenn spiser, utgjør kun rundt fire prosent av det som er knyttet til kjøttforbruket vårt. 

En vegetarianer som ikke spiser meieriprodukter, har ifølge Framtiden i våre hender et vannforbruk på 15-20 prosent sammenlignet med en gjennomsnittlig kjøttspiser. 

Vær imidlertid klar over at det også finnes vegetariske matvarer som krever mye vann under produksjonen. Dette gjelder blant annet sjokolade, avokado, bananer og mandler.

Ifølge FN kan så mange som tre milliarder mennesker lide av vannmangel i 2025. 

Kokk Christer Rødseth forteller at sellerirot er hans favoritt.

Kokk Christer Rødseth

– Jeg elsker sellerirot. Bak sellerirot i omtrent en time på 180 grader, skrell den og stek den i stekepanne med litt smør, hvitløk og urter, slik du ville gjort med stekt kjøtt eller fisk. Det er et fantastisk substitutt for både kjøtt og fisk. For å oppnå riktig mengde proteiner, kan du eventuelt tilsette litt hasselnøtter, sier han. 

6. Det er bra for lommeboken

– I tillegg til at linser, kikerter og bønner er sunt, er det å spise mer av disse produktene også positivt for lommeboken din, sier Sundfør. 

Du kan spare mye penger på å bytte ut kjøtt og fisk med belgfrukter og grønnsaker noen dager i uken. Du får masse mat og mange gode næringsstoffer for pengene, og maten blir på ingen måte mer kjedelig enn kjøttmiddagene. Det finnes utallige variasjonsmuligheter. Faktisk vil du kunne lage veldig mange av de samme rettene som du lager med kjøtt med belgfrukter i stedet. 

Prøv for eksempel en bønneburger neste gang du har lyst på burger, bytt ut den kjøttbaserte gryteretten med en linse- og søtpotetgryte og erstatt den vanlige fredagstacoen med Chop Suey-linser i tortillalefse.