Slik lager du suppene selv

Dette er de aller sunneste suppene

En varm suppe er perfekt på kalde vinterdager. Her får du svaret på hvilke supper som er aller sunnest, og hva som er klinisk ernæringsfysiolog Tine Sundførs hjemmelagde favoritt.

Noen supper er lette og passer best til forrett, mens andre er proppfulle av grønnsaker og proteiner og holder deg mett lenge.

Selv om vi kanskje ofte tenker på suppe som en relativt mager matrett, er det ikke nødvendigvis riktig det heller. Det finnes nesten like mange variasjoner av supper fulle av fløte og andre godsaker, som det finnes kalorifattige og enkle supper med få ingredienser.

Grønnsaks- eller fiskesuppe er sunnest

Fiskesuppe med laks og godt brød ved siden av.

 Det å plukke ut en suppe som er sunnere enn alle andre, er ifølge Tine Sundfør nesten umulig. Det finnes mange varianter, og de aller fleste er sunne.

– Basert på at nordmenn spiser for lite fisk og for lite grønnsaker, vil jeg nok likevel anbefale å velge en fiske- eller grønnsakssuppe hvis du skal velge den som er sunnest for deg. Grønnsakssuppen kan enten lages klassisk med grønnsaksbiter eller du kan jevne den til en glatt suppe, sier hun.

Superenkelt er det også. Skal du for eksempel lage en blomkålsuppe, koker du ganske enkelt buketter av blomkål, jevner grønnsakene sammen med melk, krydder og urter og har i noen blomkålbuketter.

– Hvis du ønsker det, kan du toppe suppen med litt skinke eller kylling. Enkelt og raskt, sier hun.

Trenger du tips til hvordan du enkelt kan lage din egen fiskesuppe?

Her får du fem oppskrifter på fiskesuppe:

Fem oppskrifter på grønnsaksbaserte supper:

Supper som kamuflerer grønnsakene

Mange barn liker en fløyelsmyk blomkålsuppe, ettersom den er mild på smak. De voksne kan gjerne ha i større blomkålbiter hvis man også ønsker det.

At det er fullt mulig å gjøre en suppemiddag både lett og sunn er det ingen tvil om. Og det er også en ypperlig middagsrett hvis du vil «lure» i barn (eller voksne) i familien noe de i utgangspunktet mener de ikke liker så godt. 

– I supper er det enkelt å kamuflere grønnsaker, påpeker klinisk ernæringsfysiolog Tine Sundfør smilende.

Lager du en grønnsakssuppe som jevnes med stavmikseren, får du en jevn og god suppe full av smak. Og verken små eller store kommer til å reagere på at de får en middag som nesten utelukkende består av grønnsaker.

Bruk urter i suppen 

Linsesuppe er Tine Sundførs favoritt.

Sundfør forteller at hennes egen favoritt er en tomatbasert linsesuppe.

– Den inneholder mye grønt og litt kokosmelk, og så jevner jeg den før jeg har i linser. Dette er en fin måte å få i seg belgfrukter, som vi gjerne kan spise mer av. Hvis du har barn i huset som ikke er så glad i belgfrukter, kan det godt hende linsesuppe likevel vil falle i smak, sier hun.

Hun legger til at det heller ikke er noe i veien for å bruke ferdigsupper på pose som base for middagen.

– Sprit den bare opp med litt kylling eller fisk og grønnsaker. Bruk gjerne også friske urter i suppen. I linsesuppen bruker jeg koriander, men også timian og gressløk setter en ekstra spiss på suppemiddagen, sier hun.